Gode råd om Autopiloter
Når du skal ud og investere i en autopilot er der to væsentlige ting som skal afgøre dit valg.
1. Hvilket styresystem har din båd? Det nemmeste og billigste styresystem for montering af en autopilot er om din båd styres ved hjælp af et hydraulisk styresystem, da der her blot skal indskydes en hydraulikpumpe. |
Du skal her blot vælge, hvor på systemets hydraulikslanger/kobberrør pumpen skal tilsluttes ved hjælp af to T-stykker, som skal forbindes til hydraulikpumpen via to hydraulikslanger. En tredige hydraulikslange skal føres den længere vej fra pumpen til rorets/rattes manuelle hydraulicpumpe. |
Herefter skal du vælge hvilken autopilot (det elektronisk system), der skal kunne aktivere hydraulikpumpens rotation og dermed bådens bevægelser efter en given kurs. Under tiden kan det anbefales at udskifte det eksisterende mekaniske styresystem til et hydraulisk styresystem, da det samlet set både kan være en billigere og bedre løsning.
Lidt mere besværligt er det, når autopiloten skal arbejde med et mekanisk styresystem, f. eks. hvor styrefunktionen overføres fra rat til ror via et teleflex kabel eller ved hjælp af et dobbelt wiretræk eller ved faste aksler og stænger, som i de mange moderne konsolstyringer. Ønsker du at beholde dit mekaniske styresystem skal du montere en kraftenhed, som autopiloten (indbygningspiloten) kan sende strøm til for derved at bevæge kraftenheden og dermed dreje roret fra side til side og her er mulighederne flere og her skal blot nævnes disse fire nedenstående muligheder, taget efter kraftenhedens størrelse: |
Elektrisk motor kombineret af et kædetræk og tandhjul påsat et eksisterende styrestangssystem |
Kombinationen af en motor og et teleflexkabel af en given længde. |
Elektrisk motor integreret i en lineær mekanisk aktivator, som hos RAYMARINE eller det danske firma JEFA (her illustreret). |
Elektrisk motor integreret i en hydraulisk enhed og som via sine hydraulicslanger bevæger en hydraulisk pumpe (aktivator). Dette er det kraftigste system, hvis man ønsker sig høj driftsikkerhed og hurtighed, men på bekostning af et højere lydniveau og lidt større modstand ved manuel styring (standby funktionen). |
2. Under hvilke betingelser skal din båd styres ? En autopilot er ikke bare en autopilot. Nogle autopiloter er blot en hjælp til styringen og andre er en autopilot, som når den skal tage over, altid vil holde skibet på rette kurs og til med under næsten alle tænkelige vejrforhold. Har din båd en rorpind, som almindeligt på mindre både, kan du med fordel vælge en såkaldt tillerpilot/rorpindspilot og her vælge én af de sædvanligvis tre forskellige størrelser, som tilbydes af henholdsvis RAYMARINE og SIMRAD. |
Har din båd ratstyring kan valget være mere kompliceret alt efter dine ønsker om hvor pålidelig din båd skal styres af autopiloten.
Har du en motorbåd op til ca. 25 fod og mekanisk styring kan vi anbefale Raymarine's Sportspilot.
Vil du have mere comfort og sikkerhed i din styring kan du vælge at udskifte det mekaniske styresystem og herefter montere en autopilot med hydraulisk pumpe, hvor udvalget er noget større. Skal autopiloten styre en sejlbåd (mellem 30 – 40 fod) på et jævnt godt niveau, dvs. ikke under dårlige vejrforhold, såsom større bølger og ikke mindst i kraftig medsø, står valget igen mellem Raymarine og SIMRAD's ratpiloter og det er normalt kun et spørgsmål om dagsprisen for valget af piloten. |
Er din båd større end 40 – 45 fod og/eller du ønsker din autopilot skal kunne fungerer under selv de værste vejrforhold, bør valget være de såkaldte indbygningspiloter og her er udvalget af autopiloter ganske stort. Disse autopiloter består grundlæggende af følgende enheder:
Af ovennævnte enheder er computerdelen naturligvis en vigtig del og det er her væsentligt, hvilken strømstyrke (max. ampere) som kan trækkes, samt hvilke tilslutningsmuligheder der findes, såsom NMEA indgange fra evt. GPS eller kortplotter for styring efter indlagt rute eller waypoint. Lidt for ofte reklameres med at autopiloten gør det hele automatisk. Dette er desværre ikke tilfældet, så derfor kan de bedre autopiloter, foruden at du kan vælge at anvende det fast indlagt styreprogram, også fravælge dette ”forslag” og at du selv fortæller din autopilot bådens totalvægt, fart, følsomhed af rorets bevægelser og meget, meget mere. Bliver autopiloten indjusteret korrekt om den kan justeres, kan du fremover stole på din pilots styreegenskaber også under de værste vejrforhold og det er måske netop under disse ekstreme forhold du og din besætning behøver din autopilot aller mest. |
Håber ovennævnte har givet lidt inspiration med udvælgelsen af hvilken slags autopilot du skal undersøge nærmere i forsøget på at vælge den rigtige autopilot.
Klaus Schlichter